Program operacyjny:
|
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020
|
Oś priorytetowa:
|
10 Edukacja
|
Działanie:
|
10.2 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
|
Poddziałanie:
|
10.1.4 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - ZIT AW
|
Nr projektu:
|
RPDS.10.02.04-02-0007/17
|
Całkowita wartość projektu: 754 201,11 zł.
Kwota dofinansowania z EFS: 716 311,11 zł
Okres realizacji: 01 styczeń 2018 – 31 lipiec 2019
Na przełomie stycznia i lutego 2018 r. w trzech gminnych szkołach rozpoczęła się realizacja projektu pn. „Równe szanse w Gminie Świdnica”. Celem głównym projektu jest podniesienie u uczniów kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy, oraz rozwijanie indywidualnego podejścia do ucznia, szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Grupą docelową projektu są uczniowie szkół podstawowych zlokalizowanych w Gminie Świdnica: w Pszennie, Mokrzeszowie i Lutomi Dolnej. Ogółem w projekcie weźmie udział 409 uczniów oraz 56 nauczycieli. Uczniowie będą mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, języka angielskiego oraz TIK, a także niwelowania i wyrównywania braków oraz uzupełniania umiejętności ułatwiających funkcjonowanie na przyszłym rynku pracy.
Projektem zostaną objęci:
- uczniowie zdolni potrzebujący wsparcia w postaci dodatkowych zajęć rozwijających,
- uczniowie wymagający wsparcia w postaci dodatkowych zajęć pomagających w nadrobieniu zaległości w stosunku do programu realizowanego w szkole,
- uczniowie wymagający wsparcia w postaci zajęć rozwijających kompetencje / postawy kluczowe z punktu widzenia rynku pracy,
- uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych oraz zidentyfikowanych dysfunkcjach rozwojowych,
- nauczyciele potrzebujący szkoleń rozwijających kompetencje odpowiadające potrzebom edukacyjnym uczniów.
Szkoły uczestniczące w projekcie zostaną doposażone w sprzęt TIK: laptopy, tablice multimedialne wraz z rzutnikami, tablety oraz różnorodne pomoce dydaktyczne do zajęć zaplanowanych w projekcie.
W ramach projektu zaplanowano różne typy zajęć dostosowane do potrzeb uczniów:
1. ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE
a. Zajęcia dla uczniów o wysokich wynikach z języka angielskiego przygotowujące do egzaminu TELC/TOEIC
b. Zajęcia umożliwiające uczniom zdolnym rozwiniecie predyspozycji i zainteresowań w formie kółek zainteresowań:
- Matematyka
- Informatyka
- Nauki przyrodnicze
- Nauki matematyczno-przyrodnicze (elementy fizyki, chemii, geografii, biologii, matematyki)
2. ZAJĘCIA WYRÓWNUJĄCE
Zajęcia adresowane do uczniów, którzy nie radzą sobie z podstawą programową realizowaną w szkole.
- Język angielski
- Język niemiecki
- Matematyka
- Informatyka
- Nauki przyrodnicze
3. ZAJĘCIA ZAPEWNIAJĄCE POZOSTAŁE WSPARCIE
a. Zajęcia związane z rynkiem pracy
- trening postaw kluczowych na rynku pracy
- zajęcia z przedsiębiorczości
b. Zajęcia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- terapia pedagogiczna
- zajęcia logopedyczne
- wsparcie psychologiczno – pedagogiczne
- zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
c. wyjazdy edukacyjne
- Wycieczka do Humanitarium we Wrocławiu
- Wycieczka Explora Park w Wałbrzychu
4. ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- rewalidacja ucznia niepełnosprawnego
- socjoterapia ucznia niepełnosprawnego
5. ZAJĘCIA PODNOSZĄCE KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI
Szkolenia dla nauczycieli w zakresie:
- posługiwania się technikami komputerowymi w dydaktyce,
- rozwoju wśród uczniów umiejętności i postaw niezbędnych do funkcjonowania na rynku pracy (kreatywność, innowacyjność, praca zespołowa),
- wykorzystania metod eksperymentu w edukacji, w celu podnoszenia jakości nauczania przedmiotów ścisłych,
- przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Działania projektu ukierunkowane są na:
- zwiększenie samodzielności uczniów w nauce,
- poprawę ich wiedzy i umiejętności jej samodzielnego poszerzania,
- poprawę sytuacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych poprzez częściowe złagodzenie dysfunkcji,
- poprawę efektywności kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii,
- zwiększenie kompetencji zawodowych nauczycieli.
|