W związku z art. 12 ust 1 i 3 Ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej ( Dz. U. Nr 62 poz. 558z późn. Zm.), oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania (Dz. U. Nr 215 poz.1818 z późn. zm.), Wójt Gminy Świdnica Zarządzeniem Nr 207/2004 z dnia 10 września 2004 r. powołał Gminny Zespół Reagowania.
Zespół powołany jest jako organ pomocniczy do realizowania ustawowych obowiązków ciążących na Wójcie w zakresie realizacji działań zapewniających bezpieczeństwo obywateli w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej (katastrofy naturalnej lub awarii technicznej) oraz innych potencjalnych zdarzeń mających znamiona kryzysu – w celu ich zapobiegania, usuwania lub ograniczania skutków zagrażających życiu lub zdrowiu osób, mieniu lub środowisku na znacznych obszarach.
Do zadań Zespołu należy zapewnienie warunków koordynacji działań Wójtowi Gminy Świdnica w razie stanu klęski żywiołowej i zdarzeń mających znamiona kryzysu, a w szczególności:
1. W fazie zapobiegania – podejmowanie działań mających na celu redukcje lub eliminacje prawdopodobieństwa wystąpienia klęski żywiołowej, innych zdarzeń albo w znacznym stopniu ograniczenie ich skutków.
2. W fazie przygotowania – podejmowania działań planistycznych dotyczących sposobów reagowania na czas wystąpienia klęski żywiołowej i innych zdarzeń mających znamiona kryzysu, a także działań w celu powiększania zasobów sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania.
3. W fazie reagowania - podejmowanie działań polegających na dostarczeniu pomocy poszkodowanym oraz zahamowaniu rozwoju niekorzystnych wydarzeń i ograniczeniu strat oraz zniszczeń.
4. W fazie odbudowy – podejmowaniu działań mających na celu przywrócenie zdolności reagowania, odtwarzania infrastruktury i odbudowy.
Ponadto do zadań Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego należy:
- monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji,
- realizowanie procedur i programów reagowania w czasie trwania stanu klęski żywiołowej,
- opracowanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego,
- planowanie wsparcia organów gminy kierującej działaniami,
- przygotowanie warunków umożliwiających koordynacje pomocy humanitarnej,
- realizowanie polityki informacji związanej ze stanem klęski żywiołowej.
Siedzibą Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego są pomieszczenia zlokalizowane w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Świdnicy. Pomieszczenia są wyposażone w techniczne środki łączności, alarmowania, monitoring pogodowy i inne urządzenia niezbędne do pracy zespołu.
W związku § 7 Zarządzenie Nr 150 Wojewody Dolnośląskiego z dnia 22 sierpnia 2005 roku w sprawie określenia zakresu koordynowania przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego na obszarze gminy - Wójt ( burmistrz lub prezydent miasta ) podejmuje działania celem wyeliminowania zagrożenia życia, zdrowia, środowiska lub szkód majątkowych o znacznych rozmiarach na zasadach określonych w ustawach i innych aktach prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych lub zawartych porozumieniach. Mając powyższe na uwadze Wójt Gminy Świdnica do likwidacji zdarzeń powstałych na terenie gminy ma do dyspozycji 8 jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych, w tym 3 jednostki OSP włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego. Ponadto ma możliwość wsparcia wykonywanych działań siłami Państwowej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego i Komendy Powiatowej Policji. Możliwości użycia tych służb określone są w „Planie Ratowniczym Powiatu Świdnickiego” oraz „Analizie Operacyjnego Zabezpieczenia Powiatu Świdnickiego”. Dokumenty opracowane przez Komendę Powiatową PSP w Świdnicy i zatwierdzone przez Starostę Powiatu.
Zadania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Zespół składa się z Szefa Zespołu, Zastępców oraz grup roboczych o charakterze stałym i czasowym.
1. Grupami roboczymi Zespołu o charakterze stałym są:
1) grupa planowania cywilnego
2) grupa monitorowania, prognoz i analiz
2. Grupami roboczymi Zespołu o charakterze czasowym powoływanymi w czasie rozwinięcia Zespołu i podjęciem działań reagowania związanych ze zwalczaniem zagrożeń są:
1) grupa operacji i organizacji działań
2) grupa zabezpieczenia logistycznego
3) grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej
Zadania funkcyjnych Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Do zakresu działania Szefa Zespołu należy:
- Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem zespołu .
- Podejmowanie inicjatyw w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej i ich usunięcia .
- Realizowanie i koordynowanie zasad postępowania określonych w planach działania na czas wystąpienia klęski żywiołowej: Gminny Plan Zarządzania Kryzysowego, Plan Operacyjny Ochrony przed Powodzią .
- Przygotowanie rocznego planu pracy Zespołu.
- Opracowywanie na polecenie Starosty aktów prawnych dotyczących bieżących działań związanych ze stanem klęski żywiołowej na terenie powiatu .
- Określanie potrzeb finansowych umożliwiających funkcjonowanie zespołu w roku budżetowym oraz wnioskowanie o ich przydział .
- Opracowanie regulaminu bieżących prac Zespołu oraz działań w sytuacji zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej.
- Ustalenie przedmiotu i terminu posiedzeń.
- Zawiadamianie członków Zespołu o terminach posiedzeń.
- Przewodniczenie posiedzeniom;
- Zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami Zespołu;
- Inicjowanie i organizowanie prac Zespołu;
- Realizowanie innych działań wynikających z zaistniałej sytuacji operacyjnej .
Do zakresu działania Zastępcy Szefa Zespołu należy:
- Zastępowanie Szefa Zespołu.
- Koordynowanie działań wchodzących w skład zespołu .
Dokumenty działań z prac Zespołu
1) Roczny plan pracy.
2) Gminny Plan Zarządzania Kryzysowego,
3) Plany ćwiczeń.
4) Protokoły posiedzeń grup roboczych o charakterze stałym i czasowym.
5) Raporty bieżące i okresowe.
6) Karty zdarzeń, w przypadku uruchamiania grup roboczych o charakterze czasowym.
7) Raporty odbudowy.
8) Inne niezbędne dokumenty.
Zadania grup roboczych o charakterze stałym
Zadania Grupy planowania cywilnego:
- Opracowanie i aktualizacja zasadniczych elementów Gminnego Planu Reagowania oraz Planu operacyjnego ochrony przed powodzią.
- Tworzenie warunków dla współdziałania różnych podmiotów ratowniczych i organizacji pozarządowych (system umów i porozumień).
- Opracowanie i uaktualnianie bazy danych Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
- Sporządzanie projektu wniosku do Wojewody o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej.
- Przygotowanie i organizacja ćwiczeń.
- Edukacja społeczeństwa.
- Określenie i wdrażanie procedur reagowania kryzysowego.
- Wdrażanie programów planowania cywilnego.
- Podejmowanie działań hamujących zdarzenie, ograniczanie zniszczeń i strat.
- Szacowanie strat i opracowywanie raportu odbudowy.
- Opracowywanie projektów zarządzeń lub decyzji Starosty dotyczących wprowadzenia niezbędnych ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.
- Organizacja systemu ostrzegania i alarmowania ludności.
- Organizacja systemu łączności.
- Zabezpieczenie logistyczne Centrum (sprzętu łączności, alarmowania, zasilania energetycznego, informatycznego, itp.).
Zadania grupy monitorowania, prognoz i analiz:
- Określenie występowania miejscowych zagrożeń.
- Kategoryzacja zagrożeń.
- Analiza ryzyka wystąpienia zagrożeń.
- Udział w opracowaniu i aktualizacji zasadniczych elementów Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz Planu operacyjnego ochrony przed powodzią.
- Prowadzenie kart zdarzeń w wypadku uruchamiania grup o charakterze czasowym.
- Przygotowywanie analiz i bieżących raportów o stanie bezpieczeństwa ludności powiatu.
- Bieżąca analiza funkcjonowania systemów monitorujących zagrożenia.
- Opracowywanie prognoz rozmiarów zagrożenia.
- Prowadzenie raportów odbudowy wraz z analizą, opisem zdarzenia, wnioskami oraz propozycjami działań.
- Dokumentowanie prowadzonych działań.
Zadania grupy o charakterze czasowym
Do zadań grupy operacji i organizacji działań:
- Opracowanie koncepcji /planu/ działania grupy w sytuacjach zagrożeń i klęski żywiołowej.
- Dokonywanie oceny zaistniałej sytuacji oraz prognozowanie jej rozwoju.
- Przygotowywanie możliwych wariantów działań w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń.
- Przygotowywanie możliwych wariantów likwidacji skutków sytuacji kryzysowej.
- Koordynowanie działań służb, inspekcji i straży oraz przekazywanie im zadań.
- Opracowywanie dokumentów planistycznych, decyzyjnych, raportów i sprawozdań związanych z podjęciem decyzji przez Starostę.
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji z przebiegu zdarzenia.
- Sporządzanie bieżących i okresowych meldunków, raportów, sprawozdań i przekazywanie ich do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Do zadań grupy zabezpieczenia logistycznego
- Opracowanie koncepcji /planu/ działania grupy w sytuacjach zagrożeń i klęski żywiołowej.
- Ocena i analiza bieżących potrzeb logistycznego zabezpieczenia sił ratowniczych oraz poszkodowanej ludności.
- Opracowanie planu zabezpieczenia logistycznego działań ratowniczych.
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji z przebiegu zdarzenia.
- Sporządzanie bieżących i okresowych meldunków i sprawozdań.
- Udział w opracowywaniu raportu odbudowy.
Do zadań grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej
- Opracowanie koncepcji /planu/ działania grupy w sytuacjach zagrożeń i klęski żywiołowej.
- Analiza i ocena możliwości i potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej.
- Koordynowanie działań w zakresie pomocy zdrowotnej oraz pomocy socjalno-bytowej dla poszkodowanych.
- Udzielania pomocy społecznej dla ludności poszkodowanej i służby ochrony zdrowia.
- Gromadzenie danych o osobach poszkodowanych , zaginionych, ewakuowanych itp.
- Organizowanie udziału wolontariatu i organizacji pozarządowych w czasie prowadzenia działań.
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji z przebiegu zdarzenia.
- Sporządzanie bieżących i okresowych meldunków, sprawozdań dla starosty.
|